Enginyeria civil

El nou pas sobre el riu Ter i la nova via verda entre Bescanó i Sant Gregori

La nova via verda que travessarà per sobre del riu Ter, entre Bescanó i Sant Gregori, connectarà les rutes de la Vall del Ter i de la Vall de Llémena.

Els Ajuntaments de Bescanó  i Sant Gregori, amb la voluntat de connectar les rutes de la Vall del Ter i de la Vall de Llémena, promouen un pas fix i segur perquè vianants i ciclistes puguin travessar el riu Ter, acostant així els usuaris al riu i potenciant una nova infraestructura cicloturística a l’espai natural de les riberes del Baix Ter.

El pas sobre el riu Ter entre ambdues poblacions no ha estat mai resolt amb un accés públic permanent.

Històricament, havia existit un transport amb rai de cable i posteriorment també un pas en barca que traslladava els veïns des d’un marge fins l’altre, però l’any 1974 va desaparèixer.

L’any 2010, l’empresa Àrids Sant Gregori va construir un gual provisional per poder dur a terme la seva activitat extractiva al marge esquerre del Ter, i molts vianants i bicicletes han fet servir aquesta infraestructura privada per creuar el riu Ter des de llavors. Com que aquesta ha estat una infraestructura dissenyada amb un caràcter totalment provisional i de manera que no suposés cap obstacle rígid a les avingudes del Ter perquè sinó podria provocar el mateix efecte de sobre-elevació que una resclosa, les diferents crescudes del riu l’han malmenat diverses vegades i l’empresa l’ha anat reconstruint.

El plantejament del projecte del nou pas permanent sobre el riu per vianants i bicicletes es va iniciar l’any 2013 amb la redacció d’un avantprojecte en el que es van estudiar diferents alternatives per ubicar la nova infraestructura, atenent a criteris hidràulics, ambientals i socioeconòmics.

Un cop consensuada amb les diferents administracions implicades, la ubicació escollida per la nova passarel·la va resultar ser la zona situada al costat de les granges d’en Batllori, de Bescanó.

Una solució plantejada per millorar la connectivitat i la mobilitat

La nova passarel·la es projecta amb una solució estructural molt habitual per aquest tipus de passos en vies verdes i carrils bicicleta, com són les estructures metàl·liques de gelosia, en aquest cas dues bigues de gelosia, que s’uniran per mitjà de perfils tubulars.

La passarel·la tindrà 135 metres de llarg i 1,80 metres d’amplada mínima, i es recolzarà sobre pilars de formigó armat; s’hi accedirà amb rampes des d’ambdós marges. La plataforma de la nova estructura quedarà elevada 6,70 metres sobre el fons de la llera, per garantir que no sigui un obstacle per les crescudes del riu.

A més a més, per garantir la connexió entre ambdós nuclis urbans, un cop realitzat el creuament sobre el riu Ter, la nova via verda seguirà vorejant el riu Ter pel marge esquerre i la riera de Llémena pel marge dret, aprofitant trams de camins existents fins arribar a la carretera de l’Argelaguet, travessar el Ter pel pont de la Pineda i arribar fins el mig del nucli urbà de Sant Gregori.

Pel pas sobre la Llémena, atès que actualment no hi ha prou espai segur en el pont per garantir el pas dels vianants i de les bicicletes, es preveu ampliar la plataforma amb la construcció d’una segona estructura en forma de voladís metàl·lic de 45 metres de longitud, lligada a l’actual pont de la carretera.

L’actuació ha resultat beneficiària de la convocatòria de subvencions del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) per a la construcció de vies ciclistes a Catalunya, a través del Consorci de Vies Verdes de Girona.

Casos d’èxit relacionats amb la via verda entre Bescanó i Sant Gregori

Mitjançant aquesta solució d’enginyeria civil, ABM contribueix a teixir la xarxa de connexions toves del territori, que faciliten l’ús de mitjans de transport sostenibles i també permeten fomentar la salut i apropar la natura a la ciutadania.

Un altre projecte amb el mateix esperit que aquesta actuació és el nou pas per vianants i bicicletes sobre la carretera C-63 a Santa Coloma de Farners.

Mitjançant intervencions d’enginyeria d’aquest tipus vetllem perquè els desplaçaments dins del territori es puguin realitzar de forma segura i sostenible.

Des dels nostres orígens hem desenvolupat projectes amb més de 160 quilòmetres de nous carrils bici arreu del territori de Catalunya.

Característiques

Longitud total de la vida verda: 4,3 km
Longitud de la nova passera sobre el Ter: 135m
Longitud del voladís sobre la riera de Llémena: 45m
Acer en perfils laminats: 146,3 Tones
Pressupost: 738.986,99€ (sense IVA)

Clients: Ajuntament de Sant Gregori i Ajuntament de Bescanó
Anys: 2013–2019
Riu Ter

Altres projectes
Subscriu-te
Rep per correu electrònic totes les novetats d'ABM i coneix els darrers projectes on hem treballat
Subscriu-te
Rep per correu electrònic totes les novetats d'ABM i coneix els darrers projectes on hem treballat