Enginyeria civil

Nova passarel·la sobre la carretera C-63 a Santa Coloma de Farners

Connexió per a vianants i bicicletes entre el nucli urbà i la urbanització Santa Coloma Residencial

La connexió a peu i en bicicleta entre la urbanització de Santa Coloma Residencial i el nucli urbà de Santa Coloma de Farners passa pels camins de Can Taberner i Can Fàbregas. Aquests camins quedaven interceptats per la carretera C-63, punt en el qual els vianants i ciclistes havien de travessar la carretera en un tram on hi ha escassa visibilitat i, per tant, un alt risc d’accidents.

Una nova passera per la via verda

Per tal de resoldre aquest creuament, l’Ajuntament de Santa Coloma de Farners es va proposar construir una nova passarel·la sobre la carretera C-63 que permetés connectar els dos camins a diferent nivell.

La nova passarel·la s’ubica al marge sud del creuament, aprofitant el punt més alt del marge oest i la cota més baixa de la rasant de la carretera, minimitzant així el cost de la infraestructura. La longitud total de l’actuació és de 163 metres.

Estructura del projecte de via verda

La nova passarel·la es resol amb una estructura metàl·lica en gelosia de 26 metres de longitud, mantenint un gàlib mínim a la carretera de 5,00 metres lliures, i amb rampes accessibles en ambdós marges.

Al marge est, la rampa d’accés és paral·lela a la carretera C-63, i degut al major desnivell que presenta aquest marge, la baixada des de la passera també es resol amb un primer tram d’estructura metàl·lica fins a assolir una cota suficientment baixa a partir de la qual s’acaba amb la formació d’un terraplè.

Les estructures recolzen sobre estreps i piles de formigó armat, construïts als dos marges de la carretera, fora de la franja de domini públic de la carretera.

El paviment de la nova passarel·la i de les rampes d’accés és de formigó, per minimitzar el manteniment, mentre que en la resta de l’itinerari on el pendent és més suau es manté un paviment amb sauló.

Drenatge del projecte de via verda

L’actuació també inclou la construcció de tots els elements de drenatge necessaris, per garantir el desguàs de les aigües de pluja i mantenir els eixos de drenatge naturals del terreny, i la instal·lació de la senyalització vertical pròpia de la via verda, i de les proteccions reglamentàries per garantir la seguretat dels usuaris de la nova infraestructura.

Les proteccions als trams d’estructura són metàl·liques, mentre que en la resta de l’itinerari es col·loquen baranes de fusta amb tres travessers.

Des dels nostres orígens, l’any 2000, hem ajudat a planificar més de 300 quilòmetres de noves vies verdes, i hem desenvolupat més de 160 km de nous trams de carrils bici i vies verdes. Aquesta experiència i bagatge ens permeten plantejar intervencions en el territori orientades a millorar la qualitat de vida dels ciutadans.

Casos d’èxit relacionats amb la passera per la via verda

Alguns dels projectes similars a aquesta actuació són la Via ciclista del Ter des de Sant Joan de les Abadesses fins a Llanars, o bé la nova via verda que des de Bescanó arribarà fins a Sant Gregori.

La recuperació de camins i la formació d’itineraris per a vianants i bicicletes fomenten hàbits saludables, faciliten la mobilitat i ens apropen al territori i al medi natural d’una forma sostenible.

Característiques

Longitud estructura metàl·lica: 2 trams de 26 metres
Amplada mínima de pas: 1,80 metres
Pila de formigó armat de 8,00 metres d’alçada
Estreps de formigó armat
Pressupost de les obres: 153.862,08 € (sense IVA)

Client: Ajuntament de Santa Coloma de Farners
Any: 2014-2015
PK 25+300 Carretera C-63

 

Altres projectes
Subscriu-te
Rep per correu electrònic totes les novetats d'ABM i coneix els darrers projectes on hem treballat
Subscriu-te
Rep per correu electrònic totes les novetats d'ABM i coneix els darrers projectes on hem treballat